#508
Oskar Larsen (*08.07.1882 - †12.09.1972)
Lady Thonet (1930)
Technika:
olej
na plátne
Rozmery: 132 x 81 cm (výška, šírka)
O autorovi
Narodený 8. júla 1882 vo Viedni , † 12. septembra 1972. Oskar Larsen bol pochovaný 20. septembra 1972 v čestnom hrobe na Viedenskom centrálnom cintoríne.
Bol rakúskym historikom, žánrovým maliarom a grafikom.
Larsen sa narodil ako syn dánskeho maliara Carla Christiana Larsena. Od roku 1897 do roku 1901 navštevoval Katedru výtlačkov a kresieb vo Viedni pod vedením Viktora Jaspera a Jozefa Eugena Hörwartera . Potom absolvoval výcvik až do roku 1909 na Viedenskej umeleckej akadémii v ateliéri majstra Aloisa Deluga.
V rokoch 1906 až 1909 spolupracoval s Hubertom Lanzingerom a Alfredom Buchtom na kartónoch pre sériu 14 intarzií , ktoré boli určené pre radnicu v Bolzane. Počas prvej svetovej vojny pracoval Larsen ako vojnový maliar. Koncom 20. rokov 20. storočia prijal ponuku rodiny Thonetových namaľovať portréty celej rodiny, ktorá kúpila kaštieľ vo Veľkých Uherciach, na dnešnom území Slovenska, v roku 1865. Ako dvorný maliar svetoznámeho výrobcu ohýbaného nábytku pôsobil na zámockom dvore niekoľko rokov. Od roku 1932 do roku 1942 zostal v Nemecku. Po vojne pôsobí a tvorí najmä vo Viedni.
Práce s biblickými a mytologickými odkazmi boli Larsenove obľúbené diela. Z dôvodu ich bohatej predstavivosti a výraznej farebnej schémy už počas svojho života dali umelcovi reputáciu maliarskeho básnika. Jeho obrazy Raub der Sabinerinnen a Schlaraffenland sú uložené vo Viedenskom múzeu. Zaujímavosťou môže byť aj fakt, že podobne ako Rakúšania, aj Maďari ho považujú za svojho „národného umelca“ a jeho diela je možné vidieť v stálej expozícii Maďarskej národnej galérie.
Svojou tvorbou si „vyslúžil“ členstvá vo Vienna Künstlerhaus, ako aj v prestížnej Kráľovskej akadémii umení v Londýne. Za svoju tvorbu bol ocenený nasledovnými cenami:
1924: Cena mesta Viedeň
1969: Viedenská čestná medaila strieborná
1975: Zlatý vavrín Wiener Künstlerhaus
Dielo „pani Thonet“
Pochádza zo súkromnej zbierky. Majitelia kúpili dielo ako galeristi začiatkom 90. rokov 20. storočia od anonymného predajcu, v značne poškodenom stave ako rolku veľkého plátna, s príhodou o starých rodičoch, ktorí našli dielo vyhodené za plotom opusteného kaštieľa vo Veľkých Uherciach. V podstate nepovšimnuté, putovalo dielo po dlhej dobe s jeho majiteľmi do Kanady, kde sa dostalo do rúk znalca a majstra reštaurátora aukčnej siene Sotheby´s Toronto pána Ferdinanda Petrova. Ten dielo odborne ošetril, zreštauroval a zarámoval. Požadovaná cena je len na pokrytie nákladov spojených s reštaurovaním diela a jeho zarámovaním.